Koronawirus i zaplanowane wakacje: anulować czy zmienić termin rezerwacji?

Koronawirus budzi sprzeczne emocje. Z jednej strony z powodu fake-newsów, która sprawiają, że nie do końca wiemy w co wierzyć, a w co nie. Z drugiej strony jesteśmy poważnie przejęci tym, co aktualnie się dzieje w Polsce, Europie i na świecie z powodu COVID-19. Każdy, kto już zarezerwował wycieczkę w terminie wakacyjnym powinien przede wszystkim sam ocenić, czy w spokoju poczeka na rozwój sytuacji i na przykład po prostu zmieni termin rezerwacji. Najważniejsze to nie wpadać w panikę i spokojnie rozważyć aktualne „za“ i „przeciw“.

Chcę odwołać wycieczkę. Czy odzyskam koszty rezerwacji?

Niestety, na to pytanie nie możemy odpowiedzieć jednoznacznie, gdyż zależy to przede wszystkim od konkretnego przypadku. Po pierwsze, duże znaczenie ma to, czy rezerwowałeś pakiet podróży u organizatora, czy też wykupiłeś loty, hotele i ewentualnie wynajem samochodu osobno.

Wyjazd indywidualny

wakacje

Jeśli sam sobie kompletowałeś wakacje z poszczególnych niezbędnych „elementów“ to szanse na odzyskanie pieniędzy lub zwrot kosztów rezerwacji w przypadku odwołania przez Ciebie wyjazdu są niestety dość małe. Mamy tu na myśli odległe terminy. W takim wypadku pozostaje Ci po prostu skontaktować się z dostawcą wykupionych przez Ciebie usług i zapytać, jakie masz możliwości.

Wycieczka zorganizowana

morze

W ramach wycieczki zorganizowanej, czyli pakietu podróży podlegasz szczególnej ogólnej ochronie prawnej wynikającej z zapisów umowy oraz OWU (Ogólnych Warunków Ubezpieczenia). W wielu przypadkach może to ułatwić bezpłatne anulowanie rezerwacji. Jest to jednak uwarunkowane wystąpieniem „nieuniknionych, nadzwyczajnych okoliczności”, które znacznie utrudniają Ci podróż, a tym samym czynią ją nieracjonalną. To, co jest rozsądne, może być jednak inaczej postrzegane przez Twojego Organizatora. W związku z tym polecamy skontaktować się bezpośrednio z Touroperatorem, który udzieli Ci indywidualnej odpowiedzi.

Kiedy i czy w ogóle powinienem anulować rezerwację?

panika

Nasza rada: Poczekaj z ostatecznym odwołaniem rezerwacji tak długo, jak to tylko możliwe. Obecnie sytuacja zmienia się bardzo dynamicznie i to, co było wczoraj dziś może już być nieaktualne. Dotyczy to przede wszystkim wycieczek w odległych terminach. Ponadto jeśli Twój cel podróży nie został sklasyfikowany jako obszar szczególnego ryzyka, to nie ma co się martwić na zapas. Oczywiście możliwe jest również, że Twój Organizator sam zaproponuje Ci dobrowolną rezygnację lub zmianę rezerwacji.

Czy moja zarezerwowana wycieczka się odbędzie?

koronawirus

Coraz więcej Organizatorów wycieczek anuluje zarezerwowane podróże. W związku z tym na przykład grupa TUI wstrzymała prawie wszystkie imprezy turystyczne, rejsy i działalność hotelową najpierw do 27 marca włącznie. Wczasowicze, którzy obecnie są na wakacjach, zostaną sprowadzeni z powrotem. Jeśli chcesz pozostać na bieżąco to monitoruj komunikaty na stronie internetowej Twojego Touroperatora. 

Jak działa ubezpieczenie od kosztów rezygnacji w przypadku epidemii / pandemii koronawirusa?

pytajnik

Ubezpieczenie od kosztów rezygnacji obejmują głównie tylko niektóre powody rezygnacji, ściśle wymienione w OWU. Należy tu zaznaczyć, że epidemia to jeden z głównych wyłączeń rezygnacji, o którym ubezpieczyciele informują w OWU. W związku z tym tylko kilka towarzystw ubezpieczeniowych zapewnia nam ochronę w przypadku zakażenia koronawirusem. Należą  do nich na przykład:

  • Allianz (jeśli zakupiłeś polisę i wyjechałeś przed ogłoszeniem epidemii w danym państwie)
  • Signal Iduna (jeśli wykupiłeś polisę przed ogłoszeniem epidemii)
  • Europa Ubezpieczenia (ochrona jest aktywna poza Chinami, Iranem, Włochami i Koreą Południową) 
  • Wiener (nie udziela pomocy w krajach, w których ogłoszono stan wyjątkowy jak obecnie w Czechach)
  • Generali (jeśli rozpocząłeś podróż przez ogłoszeniem pandemii przez WHO oraz jeśli wjechałeś do kraju lub regionu przed ogłoszeniem przez władze lokalne ograniczeń podróży i przekraczania granic)

Kto ponosi koszty, jeśli utknąłem za granicą z powodu koronawirusa?

koronawirus

Jeżeli turyści utknęli w hotelu lub na statku wycieczkowym, który został poddany kwarantannie, prawicy wypowiadają się, że organizator wycieczek musi przynajmniej w dużej mierze ponieść dodatkowe koszty. Co więcej powinien on zadbać o organizację podróży powrotnej. Natomiast indywidualni podróżni mogą starać się o zwrot kosztów przez organ, który zarządził kwarantannę.

Koronawirus i wakacje - unikaj pochopnych decyzji!

Na tyle na ile to możliwe zachęcamy do tego, aby działać z rozwagą i nie robić niczego na gorąco. Tak jak wspominaliśmy jeśli Twoja rezerwacja jest na przykład na sierpień to może faktycznie lepiej odczekać. W najgorszym przypadku narazić się możesz na dodatkowe i – może też -niekonieczne koszty. Śledź koniecznie rozwój wydarzeń i pozostań na bieżąco! Ponadto przeczytaj inne nasze artykuły z rubryki „Koronawirus“.

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *