Brytyjskie biuro podróży Thomas Cook ogłosiło upadłość

Jak już poniekąd obawiano i domyślano się tego przed weekendem (21.09.-23.09.2019): Thomas Cook musiał złożyć wniosek o upadłość. Jest to bardzo smutna i tragiczna wiadomość nie tylko dla urlopowiczów, wierzycieli i partnerów, ale głównie dla pracowników tego brytyjskiego biura podróży. Ale jak zawsze w takich sytuacjach bywa, tam gdzie są przegrani jest też i zwycięzca. Przyszłość pokaże jak ten stan rzeczy wykorzysta konkurencja.

Thomas Cook w pigułce

Thomas Cook

Przygoda z usługami turystycznymi firmy z Londynu zaczęła się bardzo skromnie, bo od wycieczek autokarowych. Pierwsza podróż po Europie zorganizowana przez Thomas Cook miała miejsce – i to nie jest żart – już w 1855 roku. Była to pierwsza tego typu wycieczka w historii turystyki. Jak sama nazwa wskazuje przedsiębiorstwo to założył baptysta i działacz na rzecz abstynencji Thomas Cook. Firma jest – a w zasadzie była – jedną z wiodących firm turystycznych oferujących szeroką paletę wycieczek i wyjazdów wakacyjnych. Koncern turystyczny z Londynu specjalizował się przede wszystkim w wycieczkach pakietowych, last minute, lotach, rejsach i obiektach hotelarsko-wypoczynkowych. Najstarszy dostawca usług turystycznych na świecie zyskał rzeszę klientów dzięki konkurencyjnym cenom i nieskomplikowanemu procesie rezerwacji. Z Thomas Cook urlopowicze podróżowali niemal w każdy zakątek świata.

Dlaczego brytyjska firma splajtowała?

Przedsiębiorstwo turystyczne z Londynu już od dłuższego czasu zmagało się z problemami finansowymi. Pod koniec sierpnia Thomas Cook był o krok od zawarcia tzw. umowy ratunkowej z chińską Fosun o wartości 900 mln funtów. Warunkiem była jednak dodatkowa suma 200 mln funtów jako „amortyzacja kredytu“. Jeszcze do niedzieli wieczór (22.09.19), zarząd negocjował z inwestorami zastrzyk pieniężny w wysokości 200 milionów funtów (równowartość 226 milionów euro). Jak wiadomo już od kilku godzin nie udało się uzyskać takich pieniędzy.

Co ta sytuacja oznacza dla urlopowiczów?

Thomas Cook zaprzestał działalności, nowe rezerwacje nie są już możliwe. Z kolei loty i wycieczki odwołano. Wycieczki turystyczne od firmy z Londynu wykupiło ponad 600 tys. osób na całym świecie, z czego 150 tys. Brytyjczyków. Brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego ma obowiązek sprowadzenia swoich obywateli do kraju. Akcja może potrwać nawet więcej niż 14 dni. Dla urlopowiczów za granicą uruchomiono stronę internetową thomascook.caa.co.uk

Thomas Cook i Neckermann

Ogłoszenie upadłości ma oczywiście bezpośredni wpływ na spółkę-córkę (spółkę zależną) czyli Neckermann, której Thomas Cook jest właścicielem. Spółka Neckermann Polska jest osobną firmą choć wiadomo, że sytuacja w jakiej znalazł się Thomas Cook nie pozostanie bez echa w szeregach Neckermann.

Neckermann Polska wydało oficjalny komunikat

„Szanowni Państwo, drodzy Klienci, Kontrahenci, Partnerzy, Agenci i Współpracownicy,

Z ogromną przykrością informuję, że w dniu dzisiejszym działając w zgodnie z przepisami polskiego prawa, a w szczególności z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 24 listopada 2017r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych w związku z niewypłacalnością Neckermann Polska Biuro Podroży sp. z o.o. („Spółka”, „Neckermann Polska”) złożyłem stosowny wniosek do Marszałka Województwa Mazowieckiego o uruchomienie gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B w celu pokrycia roszczeń klientów Neckermann Polska oraz w celu sprowadzenia do kraju wszystkich klientów Neckermann Polska pozostających obecnie zagranicą.

Jednocześnie w najbliższych dniach Zarząd Spółki złoży do Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy wniosek o ogłoszenie upadłości Neckermann Polska. Działanie to jest podyktowane koniecznością wynikającą z przepisów art 21 ust. 1 ustawy Prawo upadłościowe.

W związku z zaistniałą sytuacją w dniu dzisiejszym zawieszamy wszelką działalność operacyjną związaną ze sprzedażą w Polsce produktów turystycznych.

Bezpośrednim powodem powyższych działań jest ogłoszenie w dniu 23 września 2019 r. upadłości przez Thomas Cook PLC, a w konsekwencji także ogłoszenie w dniu 25 września 2019 r. upadłości spółki Thomas Cook GMBH, właściciela 100 % udziałów w Neckermann Polska. Chciałbym zaznaczyć, że polski oddział pomimo stabilnej kondycji finansowej nie może funkcjonować samodzielnie bez swojej spółki-matki. Problemy naszego właściciela na rynku brytyjskim oraz niemieckim są przyczyną zlikwidowania działalności operacyjnej na wielu rynkach światowych, w tym na rynku polskim.

Przez ostatnie 23 lata Neckermann Polska realizował w Polsce misję służenia z najwyższą jakością swoim Klientom. Wraz z moimi współpracownikami i prawie 140-osobowym zespołem polskiego oddziału jesteśmy w pełnej gotowości i pomimo zaistniałej sytuacji nadal pracujemy, tak aby proces upadłości w Polsce był jak najmniej odczuwalny, mając na uwadze możliwości jakimi obecnie dysponujemy.

Ponadto potwierdzam, że wszyscy Klienci Neckermann Polska są objęci ochroną, wynikającą z udzielonych gwarancji ubezpieczeniowych oraz z przepisów o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym.

Organem do którego należy się zwrócić w przypadku, gdy podróżny w momencie niewypłacalności znajduje się poza granicami kraju jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.

Kontakt: Departament Kultury, Promocji i Turystki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie, ul. Brechta 3 03-472 Warszawa, tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43, +48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41, adres e-mail: dkpit@mazovia.pl

Ponadto informuję także, że od dzisiaj Wszyscy Klienci Neckermann Polska Biuro Podróży sp. z o.o. mogą zgłaszać się do WP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) w celu zaspokojenia swoich roszczeń. Poniżej zamieszczam dane kontaktowe:

  1. Dla osób przebywających poza granicami kraju:
    została uruchomiona 24 godzinna infolinia: +48 22 522 29 00
  2. Dla osób, które miały wylecieć i dokonały pełnej płatności lub przedpłaty za wyjazd:
    została uruchomiona infolinia do zgłaszania roszczeń działającą w godzinach 8:00-16:00:
    +48 22 563 11 00 oraz adres mailowy: nm.odwolanie@allianz.com

Z poważaniem,

Maciej Nykiel
Prezes Zarządu”

*Informacje aktualne w dniu aktualizacji 25.09.19

**Komunikat pobrany ze strony: https://www.neckermann.pl

Udostępnij:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *